Резултат слика за novi sindikat doma zdravlja bačka palanka

понедељак, 10. јул 2017.

Окружница Председника Новог синдиката здравства Србије од 04.07.2017.г.



                                            
                                                                НОВИ  СИНДИКАТ  ЗДРАВСТВА  СРБИЈЕ
                                                        ТРГ  НИКОЛЕ  ПАШИЋА  5,  11000 БЕОГРАД,   ТЕЛ./ФАКС  (011) 32 31 581
                                                            NEW MEDICAL UNION, SERBIA, BEOGRAD, TRG NIKOLE PASICA 5, +381 11 32 31 581  
                                                                                     novisindikatzdravstva@gmail.com; http://www.nsz.rs                 


ПРЕДСЕДНИК  НСЗ
бр.61/17

-Председницима синдикалних организација НСЗ;
-Председницима Територијалних организација НСЗ;
-Чланству

Предмет: Окружница Председника Новог синдиката здравства Србије од 04.07.2017.г.                 


Поштоване колегинице и колеге,

дозволите да вам на почетку овог дописа упутим синдикални поздрав, те да вам пожелим да сви заједно имамо довољно снаге и одлучности да одолимо свим искушењима која пред нама непосредно стоје.

Такође, дозволите да апелујем на нашу појединачну и колективну синдикалну свест, осећај заједништва и поштовање одредби нашег Статута и Програмских начела, јер ће одговорно понашање свих нас бити неопходно у периоду који је пред нама. 

Поступци и законодавне активности које спроводе органи власти у Републици Србији су забрињавајући за нас као представнике света рада. Наиме, радна верзија Закона о запосленима у јавним службама (шаљемо вам у прилогу радну верзију од 05.05.2017.год., наводно постоје и новије радне верзије – али нису усаглашене) ствара озбиљну забринутост у редовима запослених у здравственој делатности. По нашем мишљењу ова забринутост је основана.

Такође, документ Министарства здравља број 112-01-705/2017-02 (достављамо вам га у прилогу) је нека врста циркулара упућена тзв. ''репрезентативним синдикатима на републичком нивоу'' представља ''позив да предложе критеријуме за утврђивање вишка запослених у здравственим установама (здравствених радника и здравствених сарадника) како би се спровео поступак рационализације''?!  Заиста, да овај допис није на меморандуму, да нема печат Министарства здравља и да га није потписао државни секретар Берислав Векић, човек би могао да посумња у његову аутентичност. Зар није Министарство здравља најавило пријем 2100 новозапослених здравствених радника у радни однос на неодређено време, до краја 2017.год.? Касније се, штавише, лицитирало у медијима и са већим бројем. Зар не постоји одлив здравствених радника и сарадника, а исто тако и административних и техничких радника у иностранство, приватне здравствене установе или у друге гране и делатности? Недавно смо имали конференцију за штампу ''Кадровска клиничка смрт'', где је наш Синдикат изнео пред јавност сву тежину овог проблема, као и тешке последице које због недовољног броја запослених трпе како наши пацијенти и корисници услуга, тако и запослени у здравству. Хоће Министарство да рационализује десетковане! Кога да рационализује? Па то би био ''кадровски геноцид''. Треба да рационализујемо, можда, медицинске сестре у интензивним негама које раде за две непостојеће колегинице. Или лекаре дефицитарних специјализација, можда и докторе у домовима здравља који су преузели и пацијенте оних колега који више не раде у дому здравља, или који су професионално оболели.

Када је у питању горе наведени предлог Закона о запосленима у јавним службама, сматрамо да би он за запослене у здравству могао да има веома тешке последице. Позивамо вас да пажљиво
1



прочитате текст, уз напомену да ово није коначна верзија, те да коначна верзија (предлог који иде у скупштинску процедуру) може да буде и гора. Суштински је проблем што за запослене у јавним службама, па самим тим за запослене у здравству овај Закон постаје ''Специјални Закон о раду''. Из текста и суштине радне верзије Закона о запосленима у јавним службама можемо закључити да он постаје заправо ''Закон о раду за запослене у јавним службама''. Наиме, чланом 1. Предлога уређује се :
''Овим законом уређују се права, обавезе и одговорности из радног односа, односно по основу рада запослених и радно ангажованих у јавним службама које је основала Република Србија, аутономна покрајина, јединица локалне самоуправе или градска општина у складу са законом којим се уређује оснивање и рад јавних служби, осим у јавним предузећима и привредним друштвима основаних за обављање делатности у областима јавних служби као и висина и начин остваривања њихове плате, увећане плате, накнаде плате, накнаде трошкова и других примања.''

Као што видите, предлог Закона се заправо односи на целокупност радно-правне материје када су у питању запослени у здравству (и другим јавним службама), те ће се на наша радна, социјална, професионална и синдикална права практично примењивати овај Закон, а не Закон о раду.

Исто тако, познато вам је да је чланом 1. став 2. Закона о раду уређено да се: ''права, обавезе и одговорности из радног односа уређују и колективним уговором...''. У предлогу Закона о запосленима у јавним службама од термина ''колективни уговор'' изгледа да предлагач бежи ''као ђаво од крста''. Термин ''колективни уговор'' се појављује тек у поглављу ''Дефиниција појмова'', у члану 3. тачка 4. где се објашњава да под појмом ''општи акт'' се може сматрати и колективни уговор.

Дакле, велики је проблем што се права, обавезе и одговорности, као и зарада, накнада зараде, накнада трошкова и увећање зараде и даље неће уређивати колективним уговором, већ посебним Законом о платама запослених у јавним службама. Тиме нам се одузима уставно право на социјални дијалог, тако да ће се у суштини социјални дијалог у здравственој делатности односити на сва питања , осим најважнијих и најбитнијих. Колективним уговорима, ако их уопште буде било, по замисли предлагача овог закона треба да се уређују тривијалне ствари.

Још једном вас позивам да пажљиво проучите достављени текст јер он предвиђа и премештање у друго место рада до 50 км без сагласности запосленог, а уз ''сагласност запосленог''  и преко 50 км (чл.41.ст.1.Радне верзије). Још горе, предвиђено је премештање запослених на неодређено време на рад код другог послодавца до 50 км без сагласности, а преко 50 км уз ''сагласност запосленог''. Уз то, поставља се питање како ће се и да ли ће се плаћати дежурство и приправност у здравственим установама. Наиме, у чл.122 Радне верзије стоји да запослени остварује увећану плату за дежурство у висини од 26% основне плате за сваки сат дежурства ''...осим ако рад у дежурству није вреднован у коефицијенту радног места чије послове запослени обавља.'' То значи да ако оснивач или послодавац сматрају да су вредновали ваше дежурство у основном коефицијенту, испада да га не морају посебно плаћати. Такође, рад по позиву ће се плаћати, или се неће плаћати, баш на исти начин као и дежурство.

Овај Закон уводи два, по нама, веома малициозна термина. Један је ''општи прописи о раду''. Под овим се подразумева Закон о раду и други прописи из области рада, чиме нам се јасно ставља до знања да ће се одредбе Закона о раду примењивати на запослене у здравству само када то експлицитно дозволи Закон о запосленима у јавним службама.

Други термин је ''уређује се законом којим се уређује рад јавне службе''. То значи да чак ни будућим Законом о запосленима у јавним службама, који је веома лош већ у самом нацрту, неће бити одређена наша коначна права, обавезе и одговорности, већ ће се све ово уређивати посебним законом, у нашем случају законским прописима и подзаконским актима којима се уређује здравствена делатност. То значи да ће за различите јавне службе (здравство, просвета, социјална заштита, научно-истраживачки рад, уметност и култура...) бити доношени различити критеријуми, често и неправедни, када је у питању исплата зарада, увећање зараде, накнаде зараде, питање радног времена, годишњег одмора, рад на пословима са посебним ризицима...
2



Такође, имајући отворене теме у виду, остаје отворено питање свих питања : ''Шта је са поштовањем Правилника о посебним условима за обављање здравствене делатности?''. Министарство здравља које спроводи политику даљег кадровског урушавања јавног здравственог система никада се није потрудило да спроведе кадровску попуњеност у складу са Правилником о посебним условима за обављање здравствене делатности. Напротив, политиком Министарства финансија и нашег ресорног министарства су довели до тога да у здравству заиста имамо кадровску катастрофу коју не треба даље елаборирати, јер је сви добро осећате на сопственом радном месту.

Имајући све наведено у виду сматрам да су се стекли услови за непосредне активности нашег Синдиката. Вероватно се можемо сложити да је социјални противник сувише јак да би активности повео само Нови синдикат здравства Србије, те ћемо у том смислу настојати да створимо најшири фронт борбе за наша урушена права. Свакако, свима нам је добро познато да постоје они са којима се може добро сарађивати, али исто тако да постоје ''дворски синдикати'', који су увек знали само да издају настојање да се оствари заједничка акција целокупне гране здравства.

Председништво Новог синдиката здравства ће имати седницу у скорије време, упркос чињеници да је тренутно у јеку сезона годишњих одмора. На жалост ми знамо да је Народна скупштина знала ранијих година да доноси непопуларне законе баш у сезони годишњих одмора, јер се на тај начин смањивала могућност било каквог отпора доношењу таквих закона. Зато сматрам да у јулу и августу не смемо себи дозволити луксуз да будемо акционо и социјално ''успавани''.

Позивам председнике и чланове органа свих синдикалних организација, позивам наше чланство и пријатеље нашег Синдиката, све социјално и друштвено свесне колегинице и колеге, да доставе своје предлоге, идеје о активностима, мишљења и ставове Новом синдикату здравства Србије. Све ваше дописе ћемо размотрити на предстојећој седници Председништва НСЗ. После одржавања седнице Председништва НСЗ бићете на време информисани и обавештени о вашим предлозима и идејама за конкретне активности. Молим вас да у овим тешким временима одржавамо што редовнију комуникацију. Ако сматрате да је потребно да представници Новог синдиката здравства дођу у вашу средину и радно окружење и да појасне ситуацију у којој се као професија налазимо, као и мере које планирамо да предузмемо, на сваки ваш позив ћемо се одазвати. Молим да упознате чланство са материјалом који вам прослеђујемо и да га упозорите на све ризике које по нашу будућност и егзистенцију, као и будућност и егзистенцију наших породица, представљају активности законодавне и извршне власти које су тренутно у току. Све ваше предлоге, коментаре и идеје шаљите на наш емаил: novisindikatzdravstva@gmail.com

Још једном вас позивам да сви схватимо озбиљност времена кроз које пролазимо и да ће сада вероватно бити решавана нека питања која су до скоро ''гурана под тепих''. Колегијално вас позивам да одржавамо што ближе контакте, да редовно размењујемо информације и да будемо активни када су у питању предлози, коментари и размена идеја.

Када Председништво НСЗ донесе одлуке о непосредном правцу акције, начину јавног наступа и деловања, као и заједничким активностима са другим синдикатима у здравству и јавним службама, позивам вас да одлуке Председништва спроведемо одлучно и по плану активности, јер је заједништво, солидарност и одлучан наступ једини начин да заштитимо своја права и унапредимо стање у нашој професионалној групацији.
У прилогу вам достављамо: Радна верзија Закона о запосленима у јавним службама, верзија од 05.05.2017.год.; Допис Министарства здравља ''репрезентативним синдикатима'' на републичком нивоу бр. 112-01-705/2017-02 од 13.06.2017.год.; обавештење о поступању у случају упозорења пред отказ уговора о раду; плакат НСЗ.

                                                 Синдикални поздрав, са солидарношћу!

у Београду, 06.07.2017.год.                                               Живорад Мркић, с.р.
                                                                   Председник Новог синдиката здравства Србије   


                                                                  

Нема коментара:

Постави коментар